Na rozdíl od většiny žáků nebyl náš zářiový nástup do školy až tak „bolestivý“, věděly jsme totiž, že v neděli 11. září 2022 nastoupíme do autobusu, který nás odveze do Slovinska, kde v rámci projektu I-KAP II budeme poznávat místní střední školy. Jelikož jsme byly ubytovány přímo na „intru“ jedné ze škol, kterou jsme později navštívily, byl náš zážitek autentický hned od samého příjezdu, ale to nejlepší nás teprve čekalo.
Pondělní ráno jsme nasedly do autobusu, který nás odvezl na Střední průmyslovou školu Koper, která nabízí studium na technickém gymnáziu nebo na šesti odborných technických oborech, které škola nabízí. Krásné prostory školy nás nadchly hned při příjezdu. Byly jsme zavedeny do auditoria, kde nás vedení školy seznámilo s veškerými podrobnostmi o škole a následně jsme si velkou část školy mohly také prohlédnout, v některých případech jsme dokonce mohly na okamžik nahlédnout do hodin. Na závěr dne jsme měly možnost navštívit malé muzeum mopedů THOMOS, které se nacházelo přímo u vstupu do školy a bylo přímo součástí školy. Továrna slovinského výrobce mopedů THOMOS se totiž nachází také v Kopru a škola s ní úzce spolupracuje.
Úterní den patřil opět Kopru, tentokrát jsme ale měly možnost navštívit Střední ekonomicko-podnikatelkou školu. Zde si opět studenti mohou vybrat mezi ekonomickým gymnáziem nebo studiem čtyř odborných předmětů. Škola se nacházela v prostorách bývalého kláštera v historickém centru města. Opět jsme se seznámily se školou samotnou, ale nejhezčím zážitkem pro nás bylo setkání s velice energickou a bezprostřední paní ředitelkou.
Ve středu už nás čekaly náslechy v hodinách, tentokrát na Střední škole Izola, která nabízí studentům obory gastronomie a cestovní ruch, předškolní vzdělávání a zdravotní péče. Podívaly jsme se do hodiny studentů oboru předškolní vzdělávání, kteří pro nás a pro děti z mateřských školek z Izoly sehráli krátké divadelní představení Vrána a liška, a následně jsme s dětmi vyráběly masky zvířat. Druhou a třetí hodinu jsme strávily se studenty gastronomie a cestovního ruchu, a to na hodině fyziky a italštiny.
Čtvrtek jsme strávily v krásném městě Piran, kde jsme se mohly podívat na místní gymnázium a měly jsme možnost zavítat na hodinu angličtiny.
Když jsme zrovna nechodily po školách nebo neposlouchaly v hodinách, tak jsme se snažily poznávat Slovinsko. Byly jsme se podívat ve výrobně soli a jely jsme na výlet do historického města Piran. No a když se nám nechtělo daleko, tak jsme se jen vydaly k moři zaplavat si s žebernatkami.
Veronika Mroviecová, Kateřina Přecechtělová, Marcela Schwarzkopfová