Za poznáním světově nejlépe hodnoceného systému školství jsme s kolegy vyrazili do finského města Porvoo, vzdáleného asi 50 kilometrů od hlavního města Helsinek. V rámci projektu I-KAP II. se jednalo o poslední „mobilitu“ v rámci Pardubického kraje. Program cesty spočíval v návštěvě dvou škol ve Finsku, seznámením se s finským systémem vzdělávání, náslechy ve vybraných hodinách, ale také poznáním místní kultury.
Po příletu do Helsinek nás navštívila profesorka z Čech, která vyučuje filologii a český jazyk na místní univerzitě. Seznámila nás se základními pilíři finského školství, spočívajícími ve svobodném a respektujícím přístupu ve vzdělávání. Žáci si sami vybírají předměty, které je zajímají a sbírají za ně „body“ nebo „kredity“ tak, jako u nás na vysoké škole. Vyučovací hodina také trvá o něco déle než u nás – 75 minut. Zajímavostí také je, že finské školství nepoužívá známkování, které chápeme jako poskytování zpětné vazby studentům. Žáci sbírají „body“ od 1–10 s tím, že 10 bodů je nejlepší. Výsledkem zadaných úkolů je pouze splněno/nesplněno.
Pondělní a úterní dopoledne patřilo návštěvě školy „Careeria“ ve dvou budovách. Ve velké aule první budovy nás přivítali zástupci školy, kteří nám představili jejich školu a provedli nás po budově školy. Navštívili jsme třídy elektrotechniků, opravářů automobilů, ale také oddělení médií, kde se vyučují grafičtí designéři. V úterý jsme ve zcela nové budově školy „Careeria“ navštívili výuku např. zdravotních pečovatelek, které mají k dispozici speciální figuríny simulující nejrůznější projevy lidského těla včetně projevů dýchání, mrkání a různých zvukových projevů. Opět jsme se dozvěděli zajímavé poznatky z finského edukačního systému.
Škola „Careeria“ je znatelně zaměřena na poskytování praktických zkušeností svým žákům.
Ve středu a ve čtvrtek jsme navštívili školu „Linnankosken lukio“, která je v našem pojetí chápána obdobně, jako obecné gymnázium. Po prezentaci, která představila školu, jsme si každý vybral předmět, který chceme navštívit a absolvovat „náslechy“ v těchto vybraných hodinách. Například v lekci „hudební výchova“ se žáci učili pod vedením svého vyučujícího rytmus. Měli za úkol nacvičit na hudební nástroje jednu skladbu, kterou sami vymysleli. Jiná skupina dívek pomocí speciální počítačové aplikace skládala „beatový rytmus“ se zvukovými prvky inspirovanými filmem Harry Potter. V tělesné výchově se žáci učili tanec „salsa“, ve výtvarné výchově žáci zpracovávali keramické sochy.
Žáci školu opravdu používají. Pro zpracování zadaných úkolů žáci mohou využívat všechny prostory školy včetně volně přístupných knihoven, relaxačních zón, speciálních místností nebo boxů pro práci v tichosti. Využívají rovněž i prostory určené ke spolupráci větších skupin.
Za zmínku také stojí kvalitní stravování žáků ve školních jídelnách. Žáci si sami nabírají jídlo, které chtějí. Vždy se začíná zeleninou. Na výběr vždy bylo velké množství zeleniny nebo salátů. Typickou přílohou jsou brambory na nejrůznější způsoby a kvalitní hlavní jídlo. Ochutnali jsme např. lososovou omáčku, masové koule, špenátové lívance apod. Typicky se ve Finsku ke všemu popíjí mléko, kefír nebo podmáslí.
Odpoledním programem každého dne byla procházka po překrásném historickém centru města Porvoo, kde jsme objevovali malebné uličky, typickou severskou architekturu a útulné kavárny. Ve městě se také nachází katedrála z 15. století, jejíž nejstarší části pocházejí už ze 13. století. Je sídlem finské, švédsky mluvící diecéze. Na břehu řeky se nachází staré, červené domečky, které již ve středověku sloužily ke skladování soli. Právě pro Porvoo natolik typické nábřežní stavby jsou nyní na seznamu pro zapsání na světové kulturní dědictví UNESCO.
Ve čtvrtek odpoledne jsme také navštívili hlavní město Finska – Helsinky. Prohlédli jsme si nádhernou architekturu města včetně evangelické katedrály a budovy parlamentu. Nejvíce nás nadchla veřejně přístupná budova knihovny „Oodi“, která slouží také jako místo pro setkávání, práci, studium a nejrůznější kulturní vyžití.
V pátek ráno nás už jen čekal příjemný let z Helsinek do Prahy.
Návštěva Finska byla pro všechny neuvěřitelně obohacující a přínosná.
Miroslav Pavlata, Jana Brandová, Martin Tvrdý, Dominika Hladká, Štěpán Kopunec, Michal Rak