Když se řekne „grafika“, většina lidí si dnes nejspíš představí grafiku reklamní či grafiku v nějaké formě počítačové. Tato oblast je ale s pojmem „grafika“ spojena „jen“ několik posledních desetiletí. Naopak po dlouhé období několika stovek let před tím (v naší kulturní oblasti zhruba od první pol. 15. století) byl tento pojem spojen s různými tiskovými technikami a výtvarnými díly, realizovanými jejich prostřednictvím. Mezi nejvýznamnější z těchto tradičních uměleckých technik patří techniky dřevořezu, dřevorytu, linorytu, rytiny, suché jehly, mezzotinty, leptu, litografie a serigrafie (sítotisku).
V rámci výuky na naší škole mají studenti grafických oborů možnost seznámit se kromě grafiky počítačové, právě i s technikami klasickými. To jak v rovině teoretické, tak v některých případech i prakticky. Stěžejním předmětem pro nácvik praktických dovedností je výuka odborného výcviku. Právě v těchto hodinách ve druhém ročníku oboru Reprodukční grafik jsme se letos tradičním grafickým technikám věnovali. V centru našeho zájmu se ocitly techniky linorytu a suché jehly. (V dalším komentáři se z těchto technik budeme věnovat pouze linorytu.)
Na základě teoretického seznámení s uvedenými technikami (charakter návrhu, ukázky prací renomovaných umělců, seznámení s principy grafické práce v dané technice) si žáci nejprve připravili vlastní návrhy. Z několika vytvořených návrhů jsme pak společně vybrali takový, který se jevil pro danou techniku vhodný. Vlastní návrh si pak žáci přenesli na destičku z linolea a pomocí nejrůznějších typů rýtek matrici vyryli. Na tiskové desce tak zůstala vyvýšená tisknoucí místa a zahloubená místa netisknoucí. Když byly tiskové formy připraveny, bylo možné přistoupit k tisku samotnému. Pomocí grafického válečku se naválela barva na povrch formy, na formu se přiložil papír a následně se motiv vytiskl pomocí grafického lisu, tzv. satynýrky. Výhodou grafických technik je, že můžete vytvořit více výtisků – tedy více originálních grafických listů. Žáci tak práci odevzdají, ale zároveň si zbylé tisky odnesou domů, kde s nimi mohou naložit způsobem, jaký si zvolí, například podarovat někoho ze svého okolí či vyzdobit si vlastní pokoj.
Mgr. Jan Netušil
učitel